De flesta som läser detta ha redan har en bra affärsidé och nu vill de starta ett företag och genomdriva sin idé.
Alla har "lysande" affärsidéer. Merparten av affärsideer är lysande, men kanske inte genomförbart i den verkliga världen.
Det första sättet att analysera dina idéer är att svara på följande frågor. Dessa frågor är utformade för att ge dig en bättre förståelse av din egen idé. Om du märker att du inte kan svara på dessa frågor, kan du behöva utreda din idé lite mer.
Finns det ett verkligt behov av din produkt / tjänst?
Är behovet tillräckligt betydande för att stödja en lönsam verksamhet?
Finns det konkurrenter som för närvarande erbjuder liknande produkter / tjänster? Om "ja", vad gör din affärsidée bättre än vad konkurenterna erbjuder?
Är produkten / tjänsten möjligt att tillverka?
Är produkten / tjänsten laglig?
Är produkten säker?
Om produkten / tjänsten är en kapitalvara, är den lättservad? (Vem ska underhålla den?)
Är de investeringskostnader som krävs för att utveckla, producera och marknadsföra produkten, inom dina ekonomiska möjligheter?
Är "återbetalningstiden" snabb nog för att du skall kunna överleva i verksamheten?
Kan produkten expanderas till liknande eller kompatibla objekt senare, om den ursprungliga produkten var framgångsrik?
Kan du skydda den med ett patent eller upphovsrätt?
Kan produkten kränka någon annans patent eller upphovsrätt?
Är alla nödvändiga råvaror och material lätt tillgängliga?
I många fall när du besvarar dessa frågor kanske du inser att din idé inte är så lyckad. Du kanske behöver brainstorma och komma med en annan idé eller vinkling. Men oftast inser man inte att ens affärside kanske inte är så bra, vad som händer är att människor är så övertygade om sin idé att de bortse från alla de uppgifter som tydligt påpekar att deras idé inte är lönsam. Detta resulterar alltid i ett misslyckande. Vad du än gör, se till att du inte faller för detta misstag!

Om din idé har klarat det ursprungliga frågeformuläret bör du driva din idé vidare.